Het belang van alles op papier zetten: een praktijkvoorbeeld

Vertrouwen is goed, maar alles goed vastleggen is nog beter. Vaak realiseren we ons pas achteraf hoe waardevol het is om alles op schrift te hebben. Hoewel we graag uitgaan van ieders goede intenties, zijn er altijd onvoorziene omstandigheden die de boel behoorlijk kunnen verstoren.

Neem nu een recent voorval dat ik tegenkwam. Op een bouwplaats ging het flink mis door miscommunicatie. De bewoner was op een dwaalspoor gebracht door de aannemer en de installateur, wat leidde tot onjuiste informatie voor de persoon die de eindvloer moest leggen. Het resultaat? Beschadigingen op verschillende plekken in de vloer, en wie werd er aansprakelijk gesteld? Juist, de vloerlegger.

Gelukkig was de vloerlegger erg meewerkend en besloot in overleg met de bewoner om een onafhankelijke inspectie en beoordeling van de vloer te laten uitvoeren. Tijdens deze inspectie toonde de vloerlegger zijn zorgvuldig ingevulde voorinspectieformulier, dat de klant had ondertekend, en liet foto’s zien van de voorinspectie en het legproces. Dit bewees dat hij zijn werk professioneel en alert had aangepakt.

Interessant genoeg liet de bewoner mij e-mails van de aannemer en installateur zien. Hoewel deze netjes waren opgesteld, bevatten ze niet de specifieke antwoorden die de bewoner nodig had. Er werd vaak naar de vloerlegger verwezen. Toen ik vroeg wanneer de warmtepomp geïnstalleerd en actief was gemaakt, bleek uit de mails alleen wanneer deze geleverd was, maar niet wanneer deze was aangesloten of wanneer het opstookprotocol uitgevoerd was.

Tijdens verder onderzoek ontdekte ik dat er geen folie was gebruikt onder de dekvloer. Er lagen dunne PIR platen onder de 50 tot 55 mm dikke zandcement dekvloer, met daarop gemonteerde vloerverwarming. Metingen toonden op meerdere plaatsen een restvochtpercentage van 2,4% tot 2,6% aan. Onder de PIR platen was dit zelfs 4,8% tot 5%. Het was duidelijk dat er naast het ontbreken van de folie ook geen opstookprotocol was uitgevoerd.

Uiteindelijk was de conclusie duidelijk: de fout lag bij de aannemer en de installateur, die beiden tot dezelfde investeringsmaatschappij bleken te behoren.

Dit voorval benadrukt het belang van een grondige voorinspectie en het zorgvuldig vastleggen van gegevens. Het kan je veel hoofdpijn en vingerwijzen besparen als dingen misgaan. Laten we dus niet alleen op goede wil vertrouwen, maar ook zorgen voor een stevige papieren basis. Dit verhaal is een sterk voorbeeld van waarom dit zo cruciaal is.

Benno Broen
Beëdigd en onafhankelijk deskundige in vloeren

    Scroll naar boven