Schaamteloos afschuiven van verantwoordelijkheden

In de praktijk wordt al jaren geconstateerd dat veel vaklieden in de vloeren branche, zoals tegelzetters, parketleggers en stoffeerders, geneigd zijn hun verantwoordelijkheid door te schuiven naar hun leveranciers. Het is een gangbare praktijk dat zij, zonder enige terughoudendheid of vorm van schaamte, hun leverancier benaderen voor een vloerinspectie. Vervolgens baseren ze hun werkzaamheden op deze bevindingen, zonder zelf enige verificatie uit te voeren.

Deze handelwijze is niet zonder risico’s. Consumenten en wetgeving stellen terecht hoge eisen aan de kennis en zelfstandigheid van vaklieden. Men verwacht dat een vloerlegger niet alleen op de hoogte is van mogelijke gebreken, maar ook dat hij de klant hierover informeert, waarschuwt en indien mogelijk de passende voorzorgsmaatregelen treft.

De buitendienst van leveranciers is beschikbaar om bij twijfel correcte antwoorden en de nodige ondersteuning te bieden. Samen met hun technische applicatiespecialist introduceren ze nieuwe producten en de bijbehorende technieken.

Veel vakmensen vinden het gemakkelijk om de voorinspectie over te laten aan hun leverancier, vaak omdat zij zelf niet beschikken over de vereiste kennis en de juiste apparatuur.
Echter, blindelings vertrouwen op de bevindingen van een leverancier verzwakt uw juridische positie aanzienlijk.

Het komt voor dat wanneer er problemen ontstaan, vaklieden wel degelijk begrijpen wat er mis is gegaan en toch proberen de ondersteuning van hun leverancier in te roepen als ruggesteun.
Deze benadering weerspiegelt niet alleen een gebrekkige maar ook onprofessionele houding.

Ook laat de communicatie met de klant te wensen over; vaak is deze communicatie onvoldoende, arrogant, vertragend en manipulatief, en soms zelfs dreigend met juridische stappen.

Als onafhankelijk deskundige heb ik vele vloeren geïnspecteerd en beoordeeld waarbij matige tot ernstige fouten aan het licht kwamen. Afhankelijk van de situatie kan herstel variëren van eenvoudig herstel tot volledige vervanging. Er zijn altijd vaklieden die ondanks het gedetailleerde en onderbouwde rapport weigeren enige verantwoordelijkheid te accepteren.
Mocht de situatie escaleren naar een juridisch conflict, dan zal ik ten alle tijde mijn deskundigen rapport in de rechtbank verdedigen.

Daarom roep ik alle vloerleggers op: neem uw professionele verantwoordelijkheid serieus. Verrijk uw kennis, schaf de juiste apparatuur aan en waarborg de vertrouwensrelatie met uw klanten.

Verzuim vooral niet in uw verplichtingen, want voordat u het weet, ontmoeten we elkaar.

Scroll naar boven