Bij het realiseren van woningen of bedrijfspanden zijn bouw- en arbeidsprocessen van cruciaal belang. Diverse slimme koppen buigen zich over het realisatieproces, inkopers over het inkoopproces en uitvoerders over het uitvoeringsproces. Maar hoe slim zijn deze koppen echt, of laten zij zich beïnvloeden door externe factoren en beslissingen van hogerhand? Wat zijn de risico’s die zij hiermee nemen en waar verleggen zij deze risico’s naartoe?
Gedurende bouw- en arbeidsproces worden vaak fouten ontdekt die zowel technisch als financieel moeten worden afgedekt. In het begin lijkt er nog niets aan de hand, maar naarmate het proces vordert, ontstaat er vaak een haast om achterstanden in te halen. Dit heeft vaak invloed op de uiteindelijke kwaliteit van het project.
Wanneer ik een inspectie uitvoer op een bouwplaats, is het opvallend dat geen enkele aannemer, uitvoerder of uitvoerende precies kan uitleggen waar ze mee bezig zijn. Ze verwijzen alles door naar orders van hogerhand. Maar waar zijn de metselaars die kunnen uitleggen hoe en waarom zij de specie op een bepaalde manier maken? Waar zijn de stukadoors die kunnen vertellen waarom zij een specifieke stuc gebruiken of op een bepaalde manier stucen? Waar zijn de installateurs die kunnen uitleggen waarom zij de installaties op een bepaalde manier aanleggen? Waar zijn de stoffeerders, tegelzetters of parketteurs die de logica achter hun werkwijze kunnen uitleggen?
Het lijkt wel alsof men tegenwoordig werkt op aannames en het absoluut geen vakmensen zijn. Een echte vakman of vakvrouw beschikt over kennis en kunde, en kan uitleggen waarom zij bepaalde materialen of technieken gebruiken. Een standaard arbeidskracht daarentegen laat zich eenvoudig beïnvloeden door beslissingen van hogerhand. De gemiddelde kwaliteit in de totale bouw en afbouw is hierdoor vaak laag, en dan hebben we het nog niet eens over de mentaliteit en inzet.
Dus, voordat jij jezelf een vakman of vakvrouw durft te noemen, spiegel eens je werk. En o ja, maak eerst de spiegel schoon voordat je erin kijkt.
Streef naar een betere kwaliteit, verantwoordelijkheid en trots in je vak. Verhoog de standaard in de bouw en afbouw, zorg ervoor dat je kwaliteit aflevert waar jij en je klant trots op kunnen zijn.
Dat verdient je klant, toch?