De unieke handtekening van de vloerlegger

Elke vloerlegger heeft zijn eigen manier van werken, zijn eigen trucjes en handigheden.
We noemen dat ook wel de unieke handtekening van de vloerlegger.

Wanneer men met meerdere vloerleggers op een klus bezig is, is het belangrijk dat alles klopt.
Elk vloerdeel dient overal op de zelfde manier te worden verlegd, alle details dienen overal even pas gezaagd en gelijk te zijn. Zelfs elke plint en elk verstek dient op dezelfde manier te worden gezet.

Een goed legteam kent dus één aanvoerder, deze bepaalt de manier van werken, details en afweking. Hij controleert tevens alle uitgevoerde werkzaamheden voor elke pauze.

Hoewel iedereen graag aanvoerder is, is helaas niet iedereen een aanvoerder. Een goede aanvoerder let ook op de details en de handtekening van de vloerlegger.

En daarom gaat het soms mis.

De klant zal veelal als eerste de verschillende manieren van afwerking opvallen.
Als zij zich daaraan storen, dan gaat het beginnen.
De klant krijgt op zo’n moment haviksogen en ziet elk detail. Wanneer ze vervolgens schade ontdekken aan hun woning, dan is het eigenlijk al klaar.
Het niet respectvol omgaan met spullen, daar kan de klant heel erg slecht tegen.
De breuk in een werkrelatie is hiermee gezet, de klant is pisstoff.

Hoe hoger de woede van de klant, des te scherper worden de ogen.
Er volgt een opeenstapeling van minpunten.
Met een beetje geluk krijg je nog één kans om alles te herstellen.

Maar in de meeste gevallen krijg je gelijk een schrijven van rechtsbijstandverzekeraar of advocaat.

Zorg dus voor een goed legteam.
Team betekend “together everyone achieves more”, dat is dus veel meer dan drie of vier leggers bij elkaar zetten.
Ze moeten de aanvoerder respecteren, elkaar kunnen accepteren en aanvullen.

Wees altijd open en eerlijk naar je klant.
Heb je vertraging of is er iets tussen gekomen? Breng je klant op tijd op de hoogte.
Heb je een fout gemaakt? Geef het toe en los het op.
Heb je een schade gemaakt? Vertel het de klant en los het op.

Niet alle geschillen zijn te voorkomen, maar wel zijn ze te beperken.

Benno Broen, beëdigd en onafhankelijk deskundige in vloeren.

Scroll naar boven