De onafhankelijk deskundige spreekt zich uit (9)

De vloer is een alledaags onderdeel van ons leven. We lopen erop, stampen erop, spelen erop en dansen erop (nou ja, sommigen van ons dan). Maar hoe vaak staan jullie eigenlijk stil bij de vloer zelf? Waarschijnlijk niet zo vaak, tenzij er iets misgaat natuurlijk. Laten we teruggaan naar het begin. Wat waren jullie belangrijkste wensen en eisen toen jullie op zoek waren naar een nieuwe vloer? En wat was jullie budget?

Veel mensen zijn zich hier niet meer bewust van, eerlijke mensen hebben hier wel antwoord op gegeven. Met meer dan 35 jaar ervaring in de vloeren industrie kan ik snel de consumenten, verkopers en klachten analyseren.

Veel consumenten worden overweldigd tijdens het aankoopproces van een vloer. Meer dan 70% hiervan werd beïnvloed door de prijs. Zij zagen het als een financieel voordeel en kon ook nog genieten van een leuke vakantie. Maar wat ze uit het oog verloren, waren hun eigen vloer wensen en vloer eisen!
Maar ook de verkopers maken hier ook een fout. Oké, ze hebben een order geschreven, maar in veel gevallen hebben ze ook probleem veroorzaakt.

Dit probleem ontstaat bij de consument vaak onbewust, al na 15 minuten nadat ze de winkel hebben verlaten. Hoe dit probleem zich verder ontwikkelt en bewuster wordt bij de consument? Dat hangt af van de communicatie tijdens het proces, de presentatie van de installateur, hun inspectie van de vloer, werkwijze en oplevering. Wat de consument allang vergeten is, is het financiële voordeel dat ze bij de aankoop hadden. In hun gedachten hebben ze nog steeds hun eigen wensen en eisen waaraan de vloer moet voldoen.

Het probleem begint met het uiten van hun mening en eindigt soms met onrealistische eisen.

Als onafhankelijke deskundige in vloeren ben ik als het ware de Sherlock Holmes van de vloeren wereld. Met mijn up-to-date kennis en uitgebreide praktijkervaring neem ik graag de tijd om naar ieders verhaal te luisteren en goed te begrijpen wat men precies verwacht van de vloer. Laten we eerlijk zijn, soms ontstaan problemen simpelweg door een gebrek aan communicatie tussen partijen. Zoals ik al eerder noemde, kunnen sommige verkopers erg enthousiast zijn over hun producten. Ze beloven vaak te veel en overtuigen consumenten met voordelen. En jullie, als consumenten, hebben dat bespaarde geld waarschijnlijk al ergens anders aan uitgegeven.

Maar laten we nu even teruggaan naar de vloer zelf. Waar gaat het eigenlijk mis? Als de oorzaak ligt bij de productie, voorbehandeling, installatie of afwerking van de vloer? Dan komt mijn expertise om de hoek kijken. Ik ben bekend met de meeste normen, verwerkingsvoorschriften en legvoorschriften. Dus als er iets mis is met de vloer, kan ik vaak snel achterhalen wat er fout is gegaan.

Als ik niet bekend ben met een bepaalde norm of verwerkingsvoorschrift, kan ik deze opzoeken in mijn database of mijn netwerk raadplegen om de juiste documenten te verkrijgen.

Sommige klachten zijn echter ongegrond en worden veroorzaakt door te hoge verwachtingen. Veel consumenten hebben hun droomvloer gezien op televisie, pinterest of in een tijdschrift, maar helaas is niet alles wat je ziet werkelijkheid. Als ik naar woonprogramma’s kijk, zie ik bijvoorbeeld dat de plinten niet mooi zijn geplaatst of dat de vloer niet goed ligt. Hetzelfde geldt voor pinterest en woonbladen. Ik zie dat de foto’s bewerkt zijn en dat de focus ligt op het creëren van sfeer.

Soms moeten we realistisch blijven. Dus onthoud: als het gaat om jouw vloerproblemen, ben ik niet altijd de reddende engel (zonder vleugels). Ik ben een onafhankelijke deskundige die beoordeelt of de vloer aan normen en voorschriften voldoet. Als je ooit een probleem hebt met je vloer of gewoon wat advies nodig hebt, aarzel dan niet om contact met me op te nemen.

    Benno Broen, beëdigd en onafhankelijk deskundige in vloeren.

    Scroll naar boven